Praca jako pedagog, wychowawca w Niemczech Uznanie polskiego dyplomu pedagoga w NRW


Po przyjeździe do Niemiec najważniejsze dla mnie było, aby zacząć pracę w zawodzie, który zdobyłam w Polsce.

Jak już wspominałam we wcześniejszych wpisach w Polsce studiowałam Pedagogikę, a dokładniej mój kierunek nazywał się Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza z Poradnictwem Społeczno-Zawodowym.

 Jak ze wszystkimi sprawami biurokracyjnymi w Niemczech, nie było łatwo uzyskać jednoznacznej odpowiedzi, gdzie dokładnie mam się udać i jakie wymagania muszę spełniać, aby uznać mój dyplom z Polski. Zatem moja przygoda w poszukiwaniu jednoznacznej odpowiedzi, co dokładnie mam zrobić z moim dyplomem trwała kilka dobrych miesięcy i wiązała się bieganiem od jednego urzędu do drugiego. W ostateczności odpowiedzi znalazłam w intrenecie na stronie: https://anabin.kmk.org

W moim przypadku kierunek, który studiowałam nie podlegał prawu uznania kwalifikacji, czyli tzw. niemieckie tłumaczenie Diplom Anerkennung. Odsyłam do strony dla innych podobnych zawodów> https://www.anerkennung-in-deutschland.de/html/pl/

Jednym słowem, mój zawód nie podlega niemieckiemu Anerkennung, ponieważ należy do zawodów niereglamentowanych i nie została stworzona adekwatna Instytucja, która zajmuje się dosłownym uznaniem zawodu pedagoga. Jedyną instytucją, która zajmuje się sprawami zawodów niereglamentowanych typu psycholog, pedagog itp. Jest tzw. Zentralstelle für ausländisches Bildungswesen (ZAB)
im Sekretariat der Kultusministerkonferenz w Bonn. Ten urząd odpowiedzialny jest za ocenę, porównanie zagranicznych kwalifikacji czyt. Zeugnisbewertung.

Osobiście muszę stwierdzić, że owa opcja była dla mnie łatwiejszym i tańszym rozwiązaniem niż Anerkennung. Jeśli chciałabym wysłać dokumenty do uznania, musiałabym przekwalifikować się z dyplomowanego pedagoga na pedagoga socjalnego. To oznacza mogłabym pracować w zawodzie Sozialpädagoge, pod warunkiem uzupełnienia moich kwalifikacji pedagogicznych, studiować kilka semestrów na niemieckiej uczelni.

Zatem wszystkie wymagane dokumenty wraz z wnioskiem wysłałam do Bonn, uiściłam wymaganą opłatę i po trzech miesiącach otrzymałam dokument w języku niemieckim, upoważniający mnie do pracy w moim zawodzie. Dokładna procedura i wzmagane dokumenty oraz uczelnie, które spełniają wymagania do Zeugnisbewertung można odszukać na wyżej podanej przeze mnie stronie.

W razie pytań chętnie służę pomocą.

Co do dalszej przygody w poszukiwaniu pracy w moim zawodzie i dodatkowych wymaganiach, które musiałam spełnić napiszę kolejnym razem. Tymczasem wszystkim zainteresowanym życzę powodzenia i mam nadzieję, że mój opis pomógł rozjaśnić wątpliwości, z którymi sama walczyłam.



Wysyłam pozdrowienia z regionu „Koronawirusa” 😊

Matka Polka 






#uzaniedyplomu #Erzieherin #diplomanerkennung #diplombewertung #diplompädagoge #dyplompedagog #zeugnisbewertung

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Świadczenia rodzinne w Niemczech - gdzie, co i jak?

Kupno domu w Niemczech- od czego zacząć...

Praca w niemieckim przedszkolu dla wychowawcy